Lykkelig som liten...

Jeg vet.

Det er ganske teit å bruke denne gamle barnesangen som utgangspunkt for å skrive om forleggeri og det å være  bitte-liten-forlegger.

Men samtidig passer det veldig bra, særlig for meg som i utgangspunktet ikke har hatt noe ønske om å bli stor.

Vi har allerede noen store forlag, så det behovet skulle vel være dekket her i landet. Mitt ønske  har vært, og er,   derimot å være  liten. Med alle de fordelene det kan føre med seg. For det er klart det er fordeler; jeg kan selv suverent bestemme hva jeg skal gi ut, uten å hele tiden tenke  lønnsomhet. Jeg trenger ikke rådføre meg med konsulenter, redaktører, markedsførere, økonomer eller styregrupper; alt  styrer jeg helt  på egen hånd. På godt og vondt.

Problemet er at  som liten når man ikke frem til  salgshyllene i noe særlig grad. Som liten behandles man annerledes av de store kjedene. Som liten har man ikke de samme rettighetene.

For noen år siden husker jeg Lars Sponheim propaganderte for  å slippe til de små "nisje-produsentene". Han mente nok den vesle gården  som klorer seg fast i en fjellhylle på vestlandet, produserer hjemmelaget morrpølse og ost fra fire geiter og ei ku. Jeg kan vanskelig forestille meg at han tenkte på små forlag som vil gi ut smale bøker, små diktsamlinger, slippe til ukjente og ofte uleste forfattere. Om en morrprodusent fra  den innerste fjordkroken sliter med å komme i Rema's hyller er nok det bare blåbæra i forhold til hvor mye motstand en bitteliten forlegger møter hos de store kjedene. Dertil er vi for lite interessante. Kanskej burde de store kjedeutsalgene etablere noen mindre "spesialdisker"?

Alle som har vært på Svinesund og handlet på Nordby kan se det for seg; kjempestore paller med Coca-cola,Pepsi og Seven Up. Digre disker med  kylling, hamburgere, bacon, kjøttfarse og pålegg.

Og en liten disk. En  uvurderlig liten  sak der du kan få kjøpt Chèvre fra Cabis, eddik fra Bretagne, skinke fra Serrano, fikensyltetøy og "you-name-it"...

Dvs. varer for spesielt interesserte. Selvfølgelig er det størst salgsvolum på flesk og brus på "burk"; det er det de lever av. Men det smalere tilbudet er der også.

Med andre ord - en god ide for Libris, Notabene,Ark og Norli - en liten disk for de små, rare og sære. En disk for nisjeprodukter. Og ikke en krok bakerst i lokalet, men en godt eksponert disk på veien mellom kjøttpålegg og ribbekjøtt...

Alternativet er jo at alle små og  smale slår seg sammen og etablerer egne små kjeder?

Kanskje det hadde vært noe?

Kanskje konseptet Bøker, Vin & Øl  (©), kunne være noe å starte med? 

Men - holde alt smått!

"Små forlag i Norge, foren eder!"

 

 

 

Én kommentar

Ninaforfatter

16.11.2010 kl.18:05

Åh, så godt at det er noen som tenker annerledes! :-D

Som forfatterspire opplever jeg hvor vanskelig det er å komme gjennom nåløyet hos de store forlagene. (Det kan du eventuelt lese om hos meg)

Stå på! :-D

Skriv en ny kommentar

hits